Meny
2018-04-20   Vecka: 16
Västra Götaland

Ät bröd till varje måltid!

  Hem /   Bageri

Brödet innehåller många olika näringsämnen som kroppen behöver. Därför rekommenderar Livsmedelsverket att man ska äta bröd till varje måltid. Exempel på mineraler som finns i de vanligaste mjölsorterna vete, korn, råg och havre är vitamin E, B och olika mineraler som järn. Bröd som har fått jäsa länge eller med surdeg gör att vi kan ta upp mineralerna bättre. Många grövre brödsorter innehåller mycket fiber. 

Den fibertyp som finns i havre, korn och råg sänker kolesterolhalten i blodet. Det beror på att sädesslagens fibrer binder gallsalter som bildas med kolesterolet.
Förtäring av fullkornsprodukter kan sänka risken för hjärt-kärlsjukdomar. I vissa bröd tillsätter man så kallade växtsteroler som också sänker kolesterolet, men det finns även naturligt i bland annat rågbröd.

Fibrerna i fullkornsbröd förhindrar förstoppning i magen. I råg är fiberhalten 18 procent. En del av dessa fibrerna stärker tarmens immunförsvar. Ett stort fiberintag kräver en större vattenförtäring. 

Om man äter mycket fibrer ökar mättnadskänslan vilket gör att man äter mindre. I bröd med mycket fibrer behöver man tugga mer. Att tugga mycket ger en större salivavsöndring, som gör att tänderna hålls rena. 

Mättnadskänslan som fiberbrödet ger gör även att man inte småäter lika mycket, vilket är bra för både hälsan och tänderna. Det är viktigt att äta mycket av dessa mineraler om man har ett stort fytinsyreintag. Syran bryts ner av enzymet fytas. Enzymet aktiveras vid kontakt med vätska och värme. Ju längre brödet jäser, desto mer av syran försvinner. I rågmjöl finns mer av enzymet än i vete.

Firma24   Inlagd: 2017-11-29

Källa: Wikipedia
Ät bröd till varje måltid!

Bröd


Bageri

Yrken & branscher: bageriprodukter, mjölprodukter, bagare. Här hittar du företagssidor inkl. bild, beskrivning, kontaktuppgifter, erbjudande och annan information till företag samt nyttiga tips och råd. Kategorin   Bageri innehåller flera artiklar.