2018-11-21   Vecka: 47
Göteborg

Handla mat, hälsosammare!

Handla mat
 Skriv ut    2016-01-02

✔ Ät mycket grönsaker, frukt och bär – minst tre rejäla nävar grönsaker och två frukter/nävar bär om dagen. Välj efter säsong.

✔ Ät mer bönor, ärter, linser, nötter och fröer.

✔ Välj fullkornsprodukter av flingor, gryner, bröd, pasta och ris. Välj nyckelhålsmärkt, då är även socker och salt begränsat.

✔ Välj mjuka, vegetabiliska fetter och oljor.

✔ Ät mer fisk och skaldjur och välj grönlistade sorter på WWFs lista eller MSC-märkt.

✔ Välj livsmedel med lägre salthalt när du köper bröd, chark, färdigmat eller ost.

✔ Välj mejeriprodukter med lägre fetthalt och med låg sockerhalt. 

✔ Välj naturbeteskött med hög kvalitet och ät det i mindre portioner.

✔ Ta vara på vardagsmotionen och försök få in minst 30 minuters rörelse varje dag, exempelvis genom att ta trappan i stället för hissen eller promenera på lunchen. 

  • Av
  • Firma24
  • Källa
  • ICA
Meny